Vanliga frågor

Vem förvaltar min fastighet samt vem ska jag kontakta rörande allmänna frågor om mitt hus/lägenhet?
Under fliken "Våra hyresfastigheter" hittar du samtliga fastigheter samt kontaktuppgifter till förvaltaren.
Varför kan jag inte se lediga lägenheter på hemsidan?
Vi lägger inte ut lediga lägenheter på hemsidan. När vi har en ledig lägenhet skickar vi ut en inbjudan till visning via mail. På visningen visar man sitt intresse och den sökanden med längst kötid blir erbjuden kontrakt.
Varför kan jag inte se några lediga studentlägenheter?
I början på varje månad lägger vi ut de lediga studentlägenheterna vi har. Man kan lämna sitt intresse till dessa i ca 1,5 vecka.
När lägger ni ut lediga studentlägenheter på hemsidan?
I början på varje månad lägger vi ut de lediga studentlägenheterna.
Kan jag teckna ett kontrakt på en lägenhet och sen låta en släkting eller vän bo där istället för mig?
Det är inte tillåtet att låta någon annan bo lägenheten istället för dig. Hyr man en lägenhet ska man vara folkbokförd samt ha sitt stadigvarande boende där.
Hur registrerar jag mig i er bostadskö?
Detta gör du på vår hemsida. Under fliken ”Bostadskö” finns ”Registrera dig" Här kan du både registrera dig i studentbostadskön och den vanliga bostadskön. Glöm ej att logga in kontinuerligt.
Behåller jag min kötid efter att jag fått en lägenhet?
När man fått en lägenhet är kötiden förbrukad och registreringen tas bort. Vill man åter stå i bostadskön får man göra en ny registrering.
Vad är det för Internetleverantör i min lägenhet?
Uppsala Akademiförvaltning har öppen fiber för tv och bredband via kommunikationsoperatören Zmarket till samtliga fastigheter. Det innebär att alla hyresgäster kan välja fritt bland olika leverantörer och tjänster. Besök tjänsteportalen www.zmarket.se för mer info.
Jag kan inte logga in på mina sidor.
För att behålla sin köplats ska man logga in inom 24 månader för vanliga bostäder och inom 6 månader för studentbostäder. Loggar man inte in förlorar man sin köplats och får registrera sig på nytt. Har du glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt under inloggningsrutan.
Kan jag få tillbaka mina ködagar om jag glömt att logga in och blivit borttagen?
Har man blivit borttagen ur bostadskön pga att man inte loggat in ger vi inte tillbaka ködagarna. Vill man återigen stå i bostadskön får man göra en ny registrering.
Hur lång är kötiden på en vanlig lägenhet?
De som är anställda inom Uppsala universitet har förtur till lägenheterna. Kötiden varierar mellan våra olika områden och som längst kan kötiden vara ca 10-12 år.
Hur lång är kötiden till en studentlägenhet?
Kötiden varierar något under året och är som längst inför terminsstart. Då ligger den på ca 1,5 år. I mitten på terminen är kötiden något kortare och ligger på ca 8 månader. Gustaf Kjellbergs väg 13 har något längre kötid än Salixvägen.
Hur säger jag upp min lägenhet?
Du kan komma in till vårt kontor för att säga upp lägenheten på plats. Id-handling ska då medtagas. Det går också bra att skicka in en skriftlig uppsägning. Då ska det stå kontraktsummer, namn, personnummer, datum för utflytt samt underskrift.
Hur lång uppsägningstid har jag?
På de vanliga lägenheterna är uppsägningstiden 3 kalendermånader. Studentlägenheterna har 2 kalendermånaders uppsägningstid.
Hur ställer jag mig i kö för garage/parkeringsplats?
Kontakta oss via info@uaf.se så hjälper vi er.
Måste jag som ska bo i en studentlägenhet göra en flyttanmälan?
Alla som flyttar ska göra en flyttanmälan. För individen påverkar det till exempel möjligheten att få bostadsbidrag. För kommunen innebär det uteblivna skatteintäkter och planeringsunderlag. Läs mer på Skatteverkets webbplats: http://www.skatteverket.se/studentflytt
Felanmälan

Vid akuta ärenden ring

018 - 14 30 20

Aktuellt